Science outreach

guidelines for teaching practice

  • Carolina Resende Costa Faculdade Unimed
  • Anna Gabriela Teixeira Faculdade Unimed
  • Marina Moreira de Souza Faculdade Unimed

Abstract

This paper is the result of the recent implantation of a Research and Science Outreach Center (Núcleo de Pesquisa e Extensão – NUPEx) at Faculdade Unimed. The development of this Center required a collective and collaborative effort from NUPEx/Faculdade Unimed’s technical staff in order to systematize the guidelines and norms related to the activities of university extension in the actual context of college education in Brazil. The main objective of this work is to meditate about the role of Science Outreach on the education of undergraduate students, considering, specially, the ordinance No 1.350 from 12/17/2018 where is homologated the draft CNE/CES No 608/2018, from the Higher Education Chamber of the National Education Council, and is instituted the guidelines for the Policies for Science Outreach in Brazil. This important legal device for the field of Science Outreach synthetizes the work done on the last decade to conceptualize it inseparably from education and research and also integrates the different segments of higher education entities that are part of the Federal System of Education, including evaluative and regulative dimensions already valid. This work can be useful to managers and agents who are maintainers of Higher Education Institutions, deans, coordinators, professors and students interested in implementing Science Outreach activities on their IES. It also adds a critical reflection about the socio-historical práxis regarding university extension in the country.

Author Biographies

Carolina Resende Costa, Faculdade Unimed

Doutora em Psicologia pela Universidade Católica de Minas Gerais (2014), com doutorado sanduíche na Université Paris Descartes (Paris V). Mestrado em Psicologia (2007) e graduação em Psicologia pela PUC Minas (2003); especialização em Abordagem Direta do Inconsciente pela TIP Clínica (FELUMA, 2016) e Análise Institucional e Esquisoanálise pelo Instituto Félix Gattari (2004). É coordenadora de pesquisa e extensão da Faculdade Unimed. É professora (Prof. Adjunto IV) da PUC Minas desde fevereiro de 2009. Tem experiência na área de Psicologia Educacional, Comportamento Organizacional, Psicologia do Trabalho, Projetos Sociais e de Inclusão Social de Pessoas com Deficiência.

Anna Gabriela Teixeira, Faculdade Unimed

Graduanda em Letras pela UFMG, estagiária do Núcleo de Pesquisa e Extensão da Faculdade Unimed. É integrante do Núcleo de Estudos de Utopismos e Ficção Científica da UFMG, foi bolsista de iniciação científica pela FAPEMIG no projeto "Lybro de magyka (Ms. 5-2-32, Biblioteca Colombina): edição semidiplomática e estudo lexicológico" no ano de 2018 e integrou o Acervo de Escritores Mineiros da UFMG como bolsista de extensão no projeto: "Arquivos literários: conservar, organizar, disponibilizar" entre 2017 e 2018.

Marina Moreira de Souza, Faculdade Unimed

Graduanda em Processos Gerenciais pela Newton Paiva, Assistente do Núcleo de Pesquisa e Extensão da Faculdade Unimed. Atuou nas áreas de Administração de Projetos na FUNDEP; Gestão de Campus, Infraestrutura e Obras e Supervisão de Operação de Contratos no Centro Universitário Newton Paiva.

Participou de workshops na área de Gestão na Newton Paiva; Palestras Organizacionais na FAFICH-UFMG e tem cursos de extensão em Desenvolvimento Pessoal e Profissional, Assistente Administrativo, Finanças Familiares e Relacionamento Interpessoal.

Published
2019-06-30
How to Cite
Costa, C. R., Teixeira, A. G., & Souza, M. M. de. (2019). Science outreach. Revista Científica Faculdade Unimed, 1(1), 57-72. https://doi.org/10.37688/rcfu.v1i1.28