Ombudsman and health

the transformation of a commodity in social rights

  • Margareth Mauricio Monteiro Fundação Getúlio Vargas - FGV-RJ

Abstract

The text aims to present the Ombudsman's Office in Health as a possible way to the vulnerability of the individual in the search for a more humanized service, guaranteeing social rights and, mainly, the search for citizenship. It suggests a reflection on the market trend of turning people and their own health into merchandise. In this way, values are redefined and the people transformed into consumption objects. The theoretical reference adopted was mainly the analysis of the sociologist and philosopher Zygmunt Bauman in the book Consuming Life.

Author Biography

Margareth Mauricio Monteiro, Fundação Getúlio Vargas - FGV-RJ

Margareth Mauricio Monteiro, Consultora Empresarial certificada pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Mestranda em História e Política da Escola de Ciências Sociais da FGV-RJ. Comunicóloga, Pós-graduada em Marketing e Administração, com MBA Executivo. Professora Universitária de diversas disciplinas relacionadas à gestão; formação de equipes; ética e comportamento empresarial; relacionamento com clientes. Palestrante e instrutora de treinamentos corporativos. Mais de 25 anos de experiência nas Áreas de Marketing de Serviços (Relacionamento com Clientes e CRM), planejamento e implantação de Ouvidorias. Atuação como Executiva Sênior nos setores de Saúde (Unimed-Rio), Educação (Universidade Estácio de Sá), Tecnologia (Claro Telecom) e Comunicação (Jornal O DIA). Membro da ABRAREC (Associação Brasileira de Relações com Cliente) e ABO-RJ (Associação Brasileira de Ouvidores do RJ).

CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/7628353392530792

Published
2019-06-30
How to Cite
Monteiro, M. M. (2019). Ombudsman and health. Revista Científica Faculdade Unimed, 1(1), 117-132. https://doi.org/10.37688/rcfu.v1i1.32